Վարքը անձի ներքին ակտիվությամբ և անհատական առանձնահատկություններով
պայմանավորված մարդու և միջավայրի փոխազդեցությունն է: Այն կատարվում է գործողությունների
և արարքների միջոցով: Մարդը կարող է գտնվել վարքային 4 ոլորտներում՝ նորմալ, սոցիալ
հոգեբանական հարմարման, շեղվող (դևիանտ) և հակաիրավական: [3]
Մարդու վարքը ունի հետևյալ բնութագրիչները.
1. Մոտիվացիա- ներքին պատրաստակամություն, որը կապված է պահանջմունքների
բավարարման և միջոցների կիրառման հետ:
2. Հարմարում-վարքի համապատասխան լինելը սոցիալական միջավայրի
պահանջներին:
3. Վավերականություն- տվյալ անձի համար իր վարքի բնականությունը:
4. Արդյունավետություն- գիտակցված նպատակների հասկացումը:
5. Ակտիվության մակարդակ- էներգիա և նախաձեռնողականություն:
6. Հուզական դրսևորում:
7. Դինամիկություն (տեմպ):
8. Կայունություն- տարբեր իրավիճակներում հակազդումների կայունությունը:
9. Գիտակցում - իր վարքը բացատրելու կարողություն:
10. Կամային լինելը կամ ինքնավերահսկողություն:
11. Ճկունություն- վարքի փոփոխությունը որպես պատասխան միջավայրի
փոփոխությանը: [2]
Նորմայից շեղումը լինում է՝ ֆիզիկական (առողջության հետ կապված),
հոգեկան (ուղեղի զարգացման հետ պատայմանավորված՝ զարգացման ուշացում, մտավոր հետամնացություն),
մանկավարժական (ժամանակին, տարիքին ոչ համապատասխան գիտելիքներ), սոցիալական (նորմերից
և օրենքներից շեղում):
Ըստ որոշ գիտնականների՝ դևիանտ կարող է լինել ոչ միայն արարքը,
այլ նաև մտքերը: Տարբերվում են առաջնային (տարբեր պատճառներով՝ անհատ, ապտսամբություններ,
ինքնիրացում և այլն, ոչ նորմալ վարքն է) և երկրորդային (ինքն իր հաստատումն է որպես
ոչ նորմալ վարքի տեր մարդ) դևիացիաներ: Տվյալ դեպքում մարդ հասարակության մեջ ինքն
իրեն ընկալում է որպես դևիանտ. խոսքը գնում է ոչ թե առանձին արարքների, այլ կյանքի
ոճի մասին:
Տարբերվում են դևիացիաներ նեղ և լայն իմաստով. նեղ իմաստով՝
այն այնպիսի շեղումների համակարգ է, որոնք իրավական պատիժների կարիք ունեն. լայն իմաստով՝
յուրաքանչյուր մարդու վարք է, որն շեղվում է նորմայից:
Շեղվող վարքի բաղադրիչներն են.
1. Մարդ, ում հատուկ է այդ վարքը:
2. Հասարակական նորմեր, սպասելիքներ, որոնք այն գնահատողներն
են հանդիսանում:
3. Կազմակերպություններ կամ մարդկանց խմբեր, որոնք դատում
և որոշում են արդյոք նորմալ է վարքը, թե ոչ:
Շեղումները դևիացիաներ են կոչվում և լինում են բացասական
(ահաբեկիչներ, հանցագործներ, դավաճաններ և այլն) և դրական (գրողներ, մարզիկներ, ազգային
հերոսներ և այլն): Նրանք կազմում են բնակչության մոտ 30%-ը (15%/15%), իսկ մյուսները՝
«միջինները»՝ 70%-ը: [2]
Դևիանտ վարքի տարատեսակներ են՝ հանցագործությունները, հարբեցողությունը,
թմրամոլությունը, տոքսիկոմանիան, մարմնավաճառությունը, սեռական դևիացիաները և այլասերումները,
ինքնասպանությունը, գեմբլինգը՝ խաղային կախվածություն (համակարգչային, ազարտային),
կերակրային (անորեքսիան, բուլիմիան) կախվածությունը, կլեպտոմանիան (պաթոլոգիկ գողություն),
աշխատանքամոլություն և այլն: Յուրահատուկ ձևեր
են՝ սև հումորը և դեռահասների վանդալիզմը (գրաֆֆիտի): Գոյություն ունեն նաև դևիանտ
սուբկուլտուրաներ (խմբային մակարդակ): Օրինակ՝ կրիշնայիդնրը և թափառաշրջիկները: Նրանք
ապրում են սոցիալապես տարբեր պայմաններում: [3]
Հեռուստաեթերն էլ իր հերթին իր էական ազդեցությունն ունի
դևիացիաների առաջացման գործում: Իսկ ինչպե՞ս է իրականանում այդ ազդեցությունը:
Հեռուստաեթերը գիտության տեխնիկայի ոլորտ է, որը կապված է
հեռավորության վրա և լայն զանգվածներին ինֆորմացիա հաղորդելուն: Եվ դա կատարվում է
տարբեր ծրագրերի, ֆիլմերի և հաղորդումների միջոցով: Բացի հեռուստատեսությունից տեղեկատվական
տեղեկատվություն է տարածվում նաև ռադիոյի, տպագրության (թերթեր ամսագրեր և այլն) միջոցով:
Հեռուստաեթերը, ինչպես նաև տեղեկատվական նշված մյուս ձևերը հնարավորություն ունեն հասարակության
լայն զանգվածներին ներկայացնել բառային հասկանալի և հուզականորեն հագեցած տեղեկատվություն:
Սրանք իրենց ազդեցությունն են ունենում անձի վարքի և հատկապես
շեղվող վարքի ձևավորման վրա: Թիրախային խումբ, ում վրա հատկապես ուժեղ է ազդեցությունը,
հանդես են գալիս երեխաները, դեռահասները, երիտասարդները: Քանի որ նրանք այն տարիքում
են, երբ նոր են սկսում յուրացնել հասարարակական նորմերը, արժեքները, հետաքրքրությունները,
ընտրում են իրենց համար էտալոններ, նմանեցման օրինակներ, սովորում են վարքի, արարքների տարբեր ձևեր և պետք
է հասկանան թե, վարքի որ տեսակն է ընդունելի հասարակության կողմից, որը՝ ոչ: Վարքի
տարբերակի ընտրությունը կատարվում է ըստ այն սկբունքի՝ թե որն է ավելի հաջող տարբերակ
իրագործելու և հեշտ նմանեկելու համար: Այսինքն՝ այս շրջանում է տեղի ունենում սոցիալիզացիան:
Սոցիալիզացիայի վրա էապես ազդում են զանգվածային լրատվական բոլոր միջոցները և հատկապես
տեռուստաեթերը: Քանի որ դրա միջոցով են ներկայացվում վարքի տարբեր մոդելներ: Արդյունքում
ԶԼՄ-ները դառնում են հասարակության վարքի հզոր կարգավորիչներ: [5]
Հեռուստաեթերի երիտասարդների
վարքի ձևավորման վրա ազդեցությունը կատարվում է մի խումբ բնութագրիչների հիման վրա.
1. Դեռահասի վարքի ոչ էֆֆեկտիվությունը, երբ նա հանդիպում է անհաջողությունների,
հայտնվում է հոգեբանական դիսկոմֆորտային, ընկճված երբեմն նաև մեկուսացված վիճակում,
այս դեպքերում նա սկսում է փնտրել վարքի նոր մոդելներ ինքնարտահայտման, ինքնադրսևորման
համար:
2. Դրսևորվող վարքի վառ արտահայտվածությունը, գրավիչ, հաջողակ լինելը, հուզական
երանգավորումը որը ընկալվում է որպես արդյունավետ տարբերակ ինքնադրսևորման համար:
3. Հեշտ է տվյալ վարքը կրկնօրինակվում: Ընդ որում կրկնօրնակելով վարքը տեղի է ունենում
տվյալ վարքին բնորոշ արժեքների, նորմերի, հետաքրքրությունների, վերաբերմունքի ձևավորում:
Հեռուստաեթերը հանդիսանում է այն ձևը, որով ներկայացվում
են վարքի դրսևորման տարատեսակներ: Պայմանականորեն կարող ենք առանձնացնել վարքի հստակ դրսևորման դրական, բացասական, չեզոք: Բայց որպեսզի վարքի տվյալ ձևը իր ազդեցությունը
թողնի հասարակության՝ երիտասարդության վրա անհրաժեշտ է որ այն ներկայացվի կերպարների
կարգավորված, հաճախակի ներկայացումը, կերպարների (դրական և բացասական) բարձր սոցիալական
արժեք ունենալը, տվյալ կերպարների միօրինակությունը և հստակությունը տարբեր հաղորդումների
շրջանում: Առաջին երկուսը արտահայտվում են հստակ առանձնացված կերպարների միջոցով, որոնք
իրենց ազդեցությունն են թողնում: Հատկապես կարևոր նշանակություն ունեն չեզոք կերպաները: Քանի որ նրանք ձևավորում
են արժեքները, մոտիվացնում են և կառուցում
են կոնտեքստը, որում էլ ընկալվում են դրական, բացասական կերպարների արարքները:[4]
Շատ մեծ է հատկապես ֆիլմերի ազդեցությունը, քանի որ նրանք
հարուստ են հուզական երանգավորմամբ և հստակ դրսևորվում են դրական, բացասական կերպերները:
Ֆիլմերում իրադարձությունները, թեկուզ և սյուժեն կարող է վարցված լինել առօրյա կյանքից,
բայց այն ներկայացվում է աղճատված տարբերակով ու իրադարձությունները հիմնականում բարեհաջող
ավարտ են ունենում, ինչը կյանքում միշտ չէ որ այդպես է: Այդպիսով՝ աղճատվում է երեխայի,
դեռահասի պատկերացումները կյանքի, վարքի մասին, նա ընկալում է այն ինչը որ տեսնում
է գործող է, արդյունավետ և հեշտ է կրկնօրինակել:
Անձը վարքի տիպը
չի յուրացնում գիտակցական, ռացիոնալ վերլուծությունների միջոցով, նա անգիտակցաբար սկսում
է կրկնօրինակել և հետևել այդ վարքին: Հեռուստաեթերի ազդեցությունը հատկապես երեխաների
և դեռահասների վրա պայմանավորված է նրանով, որ էապես դրա միջոցով են երեխաների մոտ
առաջանում պատկերացումներ լավի-վատի, բարու-չարի,
դաժանության և այլնի մասին: Ընդ որում երեխան
դեռ հստակ չի կարողանում տարվերակել դրաքն իրարից և յուրացում է այն ինչը մատուցվում
է իրեն: Իսկ մատուցվում է իրականությանը չհամապատասխանող, խեղաթյուրված ձևերով: Արդյունքում
երեխան յուրացնում է այն ինչ տեսնում է, ինչի հետևանքով էլ ձևավորվում է ագրեսիա:
Ագրեսիվ վարքը արարքները կամ խոսքերն են որոնք ուղղված են
որևէ մեկին վնասելուն: Շեղվող վարքը վարքի այն ձևն է, որը չի համապատասխանում սոցիումում
ընդունված նորմերին:
Այսպիսով՝ երեխաները
դեռ չեն կարողանում և չգիտեն ինչպես կազմակերպել, կարգավորել իրենց վարքը, վերահսկել
այն ու նրանք ունեն օգնության կարիք դա կատարելու հարցում: Բացի ընտանիքից, ծնողների
օրինակից (որն էլ իր հերթին հնարավոր է որ լինի ոչ արդյունավետ, դրական ազդեցությունն
չթողնող երեխայի վրա), նրանց վարքի վրա էապես
ազդում է հեռուստաեթերը, ինչն էլ հիմնական օրինակ է ծառայում վարքի կազմակերպման կառոուցման
հարցում: Դիտարկելով մեր երկրի հեռուստաեթերը կարող ենք տեսնել, որ այն լի է ագրեսիա
առաջացնող, բացական, հակաիրավական վարքի օրինակներով և այլ բացասական երանգավորմամբ
հաղորդումներով, ծրագրերով, ֆիլմերով, որոնք իրենց էական ազդեցությունն են թողնում
երեխաների վարքի վրա, նրանց խաղերը դարձել են ավելի ագրեսիվ բնույթի, բացական արարքներով,
իսկ խաղը երեխայի մոտ վարքի մոդելավորում է: Այսինքն՝ կարող ենք ասել, որ երեխաների
մոտ արդեն սկսում են դրսևորվել շեղվող վարք:
Անի Մաջարյան
ԳՐԱԿԱՆՈւԹՅԱՆ ՑԱՆԿ
1.
Гидденс
Э. -Социология, Едиториал УРСС, 1999. - 704 с.
2.
Змановская
Е.В.-Девиантология:(Психология отклоняющегося поведения): Учеб.пособие для студ. высш. учеб. заведений.-2-е изд.,
испр.М.: Издательский центр “Академия”, 2004. - 288с.
3.
Пягутин
В.А.-Девиантное
поведение несовершеннолетних: современные тенденции-Москва: РОО <<Центр
содействия реформе уголовного правосудия>>, 2010, 282 с.
4.
Цилуйко М. В. Влияние СМИ на формирование
противоправного поведения подростков.
Комментариев нет:
Отправить комментарий