Մարդու
կյանքը անընդհատ ենթարկվում է տարբեր արտակարգ ազդեցությունների, որոնց նկատմամբ հաճախ
համարժեք պաշտպանական համակարգ չի ձևավորվում: Այդ երևույթը պետք է համարել օրինաչափ,
քանի որ մարդ ի սկզբանե չի կարող ունենալ արդյունավետ պաշտպանական համակարգ: Այն ձևավորվում
է կյանքի ընթացքում և միշտ չէ, որ հասնում է կատարելության:
Այն
բոլոր իրադարձությունները, որոնք դուրս են մղում մեզ առօրյա հարաբերական հոգեկան կայունությունից,
մենք անվանում ենք սթրեսային, ինչպես անվանել էր Հանս Սելյեն:
Սթրեսային իրավիճակում հայտնված մարդկանց
մոտ սոմատիկ փոփոխությունները դառնում են օրինաչափություն: Իրականում սթրեսի հետևանքները
կարող են դրսևորվել շատ ավելի ուշ (հետսթրեսային խանգարումներ), իսկ սոմատիկ հիվանդությունները
դառնում են սթրեսին ուղղված պատասխանի վերջին ձևը, որին ընդունակ է մարդու հոգեկանը:
Ելնում ենք, առաջին հայացքից, շատ տարօրինակ
դրույթից. մարդը միշտ հիվանդ է,
ուղղակի միշտ չէ, որ հիվանդության պատճառները անմիջապես ծնում են հետևանքները:
Զարգացման երկարատև ընթացքում հոգեկանի
տարբերակման հետևանքով առաջացած Ես-ը իր հետ բերում է հիվանդության անհրաժեշտություն:
Մարդ չի կարող լինել գիտակից և լիարժեք առողջ: Երևի թե դա այն տուրքն է, որը մենք վճարում
ենք գիտակցություն ձեռք բերելու դիմաց: Սթրեսային
իրավիճակները, ոչ թե առաջացնում են հոգեսոմատիկ խանգարումներ, այլ առաջին հերթին մերկացնում
են անձի պաշտպանականան համակարգի անկատարելությունը: Սակայն, նշենք, որ մյուս կողմից,
հենց նման իրավիճակները կարող են հակառակ ազդեցությունը ունենալ՝ ամրապնդել օրգանիզմի
դիմադրողականությունը: Թե ինչ ազդեցություն կունենան սթրեսային իրավիճակները անձի վրա,
մեծապես պայմանավորված է անձի անհատական պաշտպանական պաշարներից և այստեղ չեն կարող
լինել պատրաստի «դեղատոմսեր»:
Հոգեկան և հոգեսոմատիկ խանգարումները կարող
են տեղավորվել որևէ սխեմատիկ դաշտում, առանց անհատական վերլուծության: Իհարկե, գիտության
մեջ առկա են համընդհանուր դրույթներ, որոնք ձևավորվում են մեծ փորձի հիման վրա և որոնք
չեն կարող անտեսվել: Սակայն, մենք միշտ գործ ունենք կոնկրետ անձի կոնկրետ հիվանդության
հետ:
Միանգամայն հեշտ է հիվանդության առաջացման
պատճառները բացատրել սթրեսի ազդեցությամբ, երբ չենք կարողանում բացատրություն գտնել
հիվանդության առաջացման համար: Բայց այսպիսի մոտեցումը շատ պարզ է: Իհարկե, սթրեսը
կարող է ակտիվացնել հոգեկսոմատիկ բացասական մեխանիզմները: Չնայած նրան, որ մենք շատ
բան գիտենք սթրեսի մասին մենք չունենք հստակ պատկերացումներ սթրեսի մեխանիզմների մասին:
Այնուամենայնիվ, սթրեսի գործոնը միշտ առկա է ցանկացած հոգեսոմատիկ հիվանդության հիմքում:
Բայց երբ խոսքը գնում է օնկո-հիվանդությունների մասին, սթրեսի ազդեցությամբ դրանց առաջացումը
քիչ բան է ասում մեզ:
Բժշկությունն այսօր շատ մանրամասնորեն
կարողանում է բացատրել քազցկեղի առաջացումը բջջային մակարդակում և կարողանում է ախտորոշել
այն զարգացման առաջին մակարդակներում: Բջջային մակարդակի մոտեցումը դուրս է բերել հետևյալ
առանձնահատկություննրը. քաղցկեղային բջիջներին, ի տարբերություն այլ բջիջների, քաոսային
են ու անկանոն են զարգանում, քաղցկեղի բջիջներին բնորոշ է անոմալ, մեծ քանակությամբ
միջուկը: «Բջիջների միջուկի հավասարակշռության խախտումը և անկանոն զարգացումը բջջի
հաճախակի բաժանման արդյունքն է, որը այլևս չի կատարում իր գործունեությունը և ինքնուրույն
է բաժանվում»:
Չնայած նրան, որ առկա հոգեբանական մոտեցումները
տարբեր կերպ են մեկնաբանում քաղցկեղի առաջացումը՝ ընգծելով խնդրի մի կողմը միայն, բոլոր
մոտեցումներն էլ ընդունում են այն գաղափարը, որ քաղցկեղը անձի ինքնապատժի որոշակի ձև է: Քաղցկեղի առաջացումը մեկնաբանող հոգեբանական
տեսությունները խմբավորվում են հոգեդինամիկ մոտեցման մեջ: Հոգեսոմատիկ հիվանդությունների
մեկնաբանման գործում հատկապես մեծ դեր ունի Ֆ. Ալեկսանդերը:
Քաղցկեղի առաջացումը հոգեվերլուծական տեսանկյունից
բնութագրվում է նախ, որպես սուպեր-էգոյի կողմից անձին պատժելու միջոց իր իրական կամ
մտացածին արարքների, մտքերի համար: Մյուս կողմից,
այն դիտվում է որպես օրգանի կպչունություն: Վերջինս համընկնում է բժշկական մոտեցումների
հետ, որ քաղցկեղի բջիջնրը հակված են կրկնվելու՝ իրենք իրենց վերստեղծելով:
Հոգեբանական
մոտեցումը ցույց է տալիս ոչ այնքան բարենպաստ հեռանկար. հիվանդությունը օրգանզմի հիվանդանալու
ձգտման արդյունքն է: Այն պարզ պատճառով, որ ինքնագիտակցություն ձեռք բերելով մենք որպես
հավասկշռող գործոն ձեռք ենք բերել հիվանդանալը: Այս իմասով, քաղցկեղը կարելի է դիտել
որպես մարդկային Ես-ի հիվանդություն, որպես ինքնագիտակցության կործանում:
Մարդը ինքնագիտակցող էակ է, քանի որ նա
հակված է հիվանդանալու: Մենք առաջին հերթին
պետք է ընդունենք, որ հիվանդությոնները չեն
տրվում ի վնաս մարդու: Օրգանիզմին և հոգեկանին հենց առողջ գործունեության համար
էլ անհրաժեշտ են հիվանդությունները: Սա նշանակում է, որ հիվանդությունները իմաստ ունեն
և դա օրգանիզմի ինքնաոչնչացումը չի: Չմոռանանք, որ հիվանդության նպատակը բուժումն է,
իսկ սա էլ իր հերթին հիվանդության միջոցով Ես-ին զարգացման նոր ուժ է տալիս: Հիվանդության
և Ես-ի այսպիսի փոխհարաբերություն մենք տեսնում ենք նորմայում: Բայց օնկո հիվանդությունների
դեպքում կորում է հիվանդության կառուցողական գործոնը: Այդպիսով՝ քաղցկեղի հոգեբանական
բացատրությունը ամբողջական հոգեսոմատիկ օրգանիզմի ինքնուրույն գոյություն ունենալու
կպչուն նպատակն է: Քաղցկեղի նպատակն է՝ սեփական
սահմաններից դուրս գալը և ուրիշների տարածքի գրավելը:
Օնկո հիվանդությունների առաջացման
հոգեվերլուծական մեկնաբանությունը կապվում է դասական մոտեցման հետ. լիբիդոյի շատ ինտենսիվ կուտակման դեպքում անրհրաժեշտ
է դրա լիցքաթափում, բայց եթե այն չի իրականանում, այսինքն, երբ լիբիդոյի լարվածությունը
դուրս գալու ճանապարհ չի գտնում, ապա այդ լարվածությունը
տեղափոխվում է սոմատիկ դաշտ: Բացի դա տեսակետ
կա, որ քաղցկեղի առաջացումը պայմանավորված է նրանով, որ հոգեկանը չի կարողանում ադեկվատ
ձևով հակազդել վշտին և տառապանքին: Այսինքն՝ հիվանդությունը դառնում է կյանքի էքստրեմալ
պայմանների նկատմամբ հոգեկանի ադապտացիայի ոչ ադեկվատ գործելու ձև: Հոգեվերլուծության
մեջ որպես աքսիոմ ընդունվում է այն ենթադրությունը, որ վիշտը ունի տրանսգեներացիոն
(սերունդների միջև) փոխանցման բնույթ: Ըստ էության այս ենթադրության մեջ կարելի է տեսնել
ռացիոնալ տարր: Շատ հաճախ ընտանիքում կրկնվում են մոտ նախնիների հիվանդությունները:
Քազցկեղի հոգեսոմատիկ մեկնաբանությունը
իր ուշադրությունը կենտրոնացնում է այնպիսի գործոնների վրա, ինչպիսիք են մշակույթի
առանձնահատկությունները, նույնականացումը նշանակալի անձի հետ, ով մահացել է քաղցկեղից:
Բացի այդ, մեծ նշանակություն է տրվում անձի սոցիալիականացման բնութագրին, նրա դաստիարակությանը:
Երկարատև «պասիվ սթրեսը», որին ենթարկվում է անձը
վաղ թե ուշ դրսևորվում է օրգանիզմի մակարդակով:
Օնկո հիվանդությունների զարգացման
գործում էական դեր ունի դեպրեսիան: Աուտոագրեսիան
իրենից ներկայացնում է ինքնապատիժ իրական կամ հաճախ նաև մտացածին արարքների համար, որոնք տվյալ անձի համար բարոյական
չեն: Հիվանդության զարգացման այս սոցիալական մոտեցումը դեռևս լավ ուսումնասիրված չէ:
Սոցիալական գործոնների մեջ առանձնացվում
է նաև հասարակական կարծիքը՝ մարդ ձգտում է նման լինել մյուսներին, չառանձնանալ նրանցից,
ունենալ առավելագույն չափով ադապտացված կյանքի ոճ: Բայց մյուս կողմից ներքին կոնֆլիկտների
հետևանքով կուտակվում են բացասական հույզեր, որոնք էլ այդպես մնում են անձեռնամխելի:
Հասարակական կարծիքը շատ հաճախ ստիպում է մարդուն արտամղել սեփական ցանկությունները
և հետևի հասարակության կամքին:
Բացի այս ամենից էական բացասական
ազդեցություն ունի նաև հարազատ մարդու կորուստը: Նման դեպքերում կարելի է նկատել անգիտակցական
ցանկություն վերականգնել կորցրած կապերը, ինչն էլ դառնում է քաղցկեղի առաջացման պատճառ:
Տանջող ցանկությունների արտամղումը ևս դառնում է քաղցկեղի առաջացման պատճառ:
Հուզերի և զգացմունքների դրսևորել չկարողանալը և վախը դրսևորելուց ևս էականորեն կարող
են ազդել քաղցկեղ զարգացմանը:
Ամփոփելով
ներկայացված մոտեցումները կարող ենք եզրակացնել, որ քաղցկեղը այն հիվանդությունն է,
որի առաջացումը պայմանավորվում է մարդու ողջ կյանքի ընթացքում՝ սկսած մանկությունից:
Էական ազդեցություն ունեն ընտանեկան պայմանները՝ ընտանիքում առկա հիվանդության դեպքերը,
երեխայի դաստիարակությունը, ներընտանեկան հարաբերությունները և երեխայի ողջ սոցիալականացման
գործընթացը:
Երբ
անձը չի արտահայտում իր հույզերը, հատկապես բացասականը՝ ագրեսիան, վիրավորանքը, նրա
մոտ կուտակվում է բացասական էներգիա, տրամադրվածություն կյանքի նկատմամբ, և երբ մարդ
իր կյանքի ընթացքում ունենում է մեկ կամ մի քանի իր անձի համար կարևոր կորուստներ,
նրա մոտ իր անձնային առանձնահատկություններով պայմանավորված վերաբերմունքը դրանց նկատմամբ,
ինչպես նաև անելանելիության զգացողությունը, լուծման տարբերակը չգտնելով, առաջանում
է հուսահատություն, ի վերջո կյանքի իմաստի
կորուստ, ապրելու ցանկության կորուստ, ընկնում է օրգանիզմի դիմադրողականությունը, որոշակի
օրգան փորձ է անում ինքնուրույն գոյատևել, իր ֆունկցիան կատարելով և իր գործունեությունը
կատարելով ինքն իր վերահսկողությամբ, ինչը կատարվում է բջիջների արագ բազմացմամբ: Արդյունքում
առաջացնում է քաղցկեղ: Հետագա բազմացման շարունակությունն էլ առաջացնում է մետաստազներ,
որն էլ կարող է տանել մահվան:
Ինչպես
նաև քաղցկեղի առաջացումը և զարգացումը կարող է լինել անձի ինքնապտժի ձև իր արարքների
կամ գաղափարների, մտքերի համար, որոնք նրա կողմից չեն ընդունվում և բարոյական չեն:
Ըստ
էության ցանկացած դեպքում անձի մոտ առաջանում է ներքին կոնֆլիկտ, որը իր լուծումը չի
ստանում հոգեկան մակարդակում և օրգանիզմն էլ դրա հետ մեկտեղ ձգտում է առավելագույն
չափով հարմարվել արտաքին պայմաններին: Եվ այս վիճակում լուծում չգտնելով կոնֆլիկտը
տեղափոխվում է օրգանիզմ, որն էլ իր հերթին ադեկվատ լուծում չգտնելով սկսում է զարգանալ
հիվանդությունները, դրանց թվում նաև քաղցկեղը:
Комментариев нет:
Отправить комментарий