Անձի նարցիսական խանգարումը բնորոշվում է եսակենտրոնությամբ,
սեփական անկրկնելիության, եզակիության, ուրիշների հանդեպ գերակայության, սեփական
տաղանդների ու ինքն իր մասին մեծ կարծիք ունենալու համոզմունքով: Ըստ որում, մարդ
անընդունակ է ապրումակցման ու շրջապատողներից պահանջում է բացառիկ վերաբերմունք:
Ինչ վերաբերում է խանգարման ախտանիշներին, ապա հարկ է նշել, որ անձի նարցիսական խանգարում
ունեցող մարդիկ վստահ են իրենց գերակայության, նշանակալիության ու արժեքավորության
վրա, ինչը հանգեցնում է սեփական ուժերի ու հնարավորությունների գերագնահատման: Նման
մարդիկ անհաջողությունների ու պարտության դեպքում չափազանց խոցելի են: Նրանք չեն
հանդուրժում քննադատություն, հաճախ ցասում են ապրում կամ հայտնվում են դեպրեսիվ վիճակում,
երբ շրջապատողները չեն հաստատում նրանց՝ իրենց մասին ունեցած բարձր կարծիքն ու գնահատականը:
Վստահ լինելով, որ իրենք գերակա են այլոց նկատմամբ, նարցիսական խանգարում ունեցող
անձինք հիացմունք են ակնկալում ու հաճախ ենթադրում են, որ շրջապատի մարդիկ նախանձում
են իրենց: Նրանք կարծում են, որ իրենց ցանկությունները պետք է անհապաղ կատարվեն,
այդ պատճառով շահագործում են այն մարդկանց, ում կարիքներն ու կարծիքը «պակաս արժեքավոր
են» համարում: «Նարցիսների» վարքը հաճախ ագրեսիվ է, իսկ շրջապատի մարդիկ նրանց ընկալում
են որպես ինքնաբավ ու ինքնասիրահարված եսամոլների: Նարցիսական խանգարումը կարող է
կրել պաթոլոգիկ դրսևորումներ, ինչպիսիք են ալկոհոլամոլությունը, թմրամոլությունը,
անկանոն սեռական կապերը, հիպոխոնդրիան, ասոցիալ վարքային մոդելները: Նման մարդկանց
մոտ հաճախ նվազում է պատասխանատվության զգացումը` հատկապես սոցիալական պարտականությունների
ու սեփական վարքի նկատմամբ: Նարցիսական խանգարում ունեցող անձինք հաճախ դժվարանում
են հետևել բուժման և վերականգնողական որոշակի ծրագրի:
|
Հետազոտողները ենթադրում են, որ նարցիսիզմի
նախահակվածության գործոն է համարվում մանուկ տարիքում երեխայի հանդեպ բացառիկ վերաբերմունքը,
նրա տաղանդների գերագնահատումը, նրա առաջ խոնարհվելը: Հարկ է նշել, որ ցանկացած մարդու
բնորոշ է նարցիսականությունը. այդ դեպքում խոսքը գնում է «առողջ նարցիսականության»
մասին: Սակայն որոշ դեպքերում այն ձեռք է բերում պաթոլոգիկ բնույթ:
Նարցիսական խանգարման մասին իր հայեցակարգը
ստեղծելիս Հ. Կոհուտը եկել է այն եզրակացության, որ այդ խնդրի շուրջ թերապևտիկ գործընթացին
բնորոշ է տեղափոխման (տրանսֆերի) գործընթացը: Նա այդ առանձնահատկությունը բացատրել
է նրանով, որ դա անհրաժեշտ նախապայման է նարցիսական խանգարման վերականգնողական փուլը
խթանելու համար: Ըստ Կոհուտի՝ հոգեվերլուծության ընթացքում իդեալականացնող տեղափոխումն
ապահովում է հոգեբանական զարգացման երկու ասպեկտներից մեկը: Հոգեկանը գլոբալ նարցիսային
կատարելության մի մասի կորուստից խուսափելու համար այն վերագրում է ինքնության անցումային
օբյեկտին, որը թերապևտիկ գործընթացում հանդես է գալիս ի դեմս թերապևտի: Քանի որ այդ
դեպքում ուժը պատկանում է իդեալականացված օբյեկտին, նարցիսական խանգարում ունեցող
այցելուն իրեն անօգնական է զգում և փորձում է պահպանել կապը նրա հետ:
Կոհուտը նշել է, որ այցելուի նարցիսականության
դրսևորման գործընթացն անքակտելիորեն կապված է իդեալականացման գործընթացի հետ: Իդեալականացումը նարցիսզիմի զարգացման երկու
հիմնական ուղիներից է: Ըստ Կոհուտի՝ իդեալականացող նարցիսական լիբիդոն ընկած է ստեղծարարության
և իմաստության հիմքում: Հաջորդ կարևոր հասկացությունը, որն իր առանձնահատուկ տեղն
ունի կոհուտյան հայեցակարգում, հայելային
տեղափոխումն է: Հեղինակը գտնում էր, որ առողջ թերապևտիկ պայմաններ ստեղծելու
դեպքում այցելուն աստիճանաբար ճանաչում է ինքնության իդեալականացվող օբյեկտի (թեապևտի)
իրական սահմափակումները, հրաժարվում է իդեալականացումից և անցում կատարում վերափոխող
ռեինտեգրացում: Իդեալական տեղափոխման ժամանակ իդեալականացվող օբյեկտի թերապևտիկ ակտիվացման
դեպքում այցելուի ինքնությունը ռեակտիվանում է՝ հիշեցնելով տեղափոխում, որը տվյալ
դեպքում իրենից ներկայացնում է հայելային տեղափոխումը: Կոհուտն անդրադարձել է նաև
երկվորյակային տեղափոխում հասկացությանը, նշելով, որ այցելուի ինքնության
ակտիվացման ժամանակ իդեալականցվող օբյեկտն ընկալվում է որպես սեփական ինքնությանը
նույնական կամ դրան շատ նման: Այդ ակտիվացումը Կոհուտը կոչել է ալտրէգոյի կամ երկվորյակային
տեղափոխում:
Կոհուտն իր փորձի արդյունքում եկել է այն
եզրակացության, որ թերապևտիկ գործընթացում պաթոգեն ռեգրեսիան բնութագրվում է նրանով,
որ այցելուն ենթադրում է, որ հոգեվերլուծողը
իր հոգեբանական որակներով կամ չի տարբերվում իրենից կամ նման է իրեն: Եթե փորձի սակավության
կամ որևէ այլ պատճառով թերապևտը ենթարկվում է «նարցիսի սադրանքին», ապա կարելի է
ենթադրել, որ թերապևտիկ գործընթացն, ամենայն հավանականությամբ կտապալվի:
|
четверг, 16 октября 2014 г.
Նարցիսական խանգարում. Հոգեբանական առանձնահատկությունները, ախտանշանները, թերապևտիկ գործընթացին բնորոշ յուրահատկությունները՝ ըստ Հայնց Կոհուտի
Подписаться на:
Комментарии к сообщению (Atom)
Комментариев нет:
Отправить комментарий