Ամենաառաջինը`
որպես պաշտպանական
մեխանիզմ, նկարագրվել
է արտամղումը:
«Արտամղում»’ տերմինն
առաջին անգամ
հանդիպում է
հոգեբան Հերբարտի
աշխատություններում 19-րդ դարասկզբում:
Սակայն արտամղումը
որպես մարդկանց
կողմից իրենց
իսկ սեփական,
որոշ էական
հիշողություններին տիրապետելու անկարողության
կլինիկական փաստ, առաջին
անգամ նկարագրվել
է Զ.
Ֆրոյդի «Պաշտպանական
նեյրոպսիխոզներ» աշխատությունում
1894 թ.: Դրա էությունն
այն է,
որ գիտակցության
սահմաններից դուրս
պահվեն որոշակի
հոգեկան բովանդակություններ:
Ֆրոյդի կողմից
հոգեբանություն ներմուծված հաջորդ
հասկացությունը լայն ճանաչոմ
և կիրառություն
գտած պրոյեկցիա
հասկացությունն է: Ա. Ֆրոյդն
իր աշխատությունում
նշում է,
որ Զ.
Ֆրոյդն ի
սկզբանե պաշտպանություն
և արտամղում
տերմինները կիրառել
է որպես
իրար համարժեք,
սակայն հետագայում
հրաժարվել է
այդ գաղափարից
և պաշտպանություն
տերմինը կիրառել
որպես համալիր
հասկացություն Ես-ի
բոլոր պաշտպանական
ռեակցիաները նկարագրելու
համար, իսկ
արտամղումը`
որպես առանձին
կիրառվող պաշտպանական
մեխանիզմ: Հետագայում
տերմիը մեկնաբանվել,
վերափոխվել և
մոդեռնիզացվել է բազմաթիվ
հետազոտողների կողմից ինչպես
հոգեվերլուծության, այնպես էլ
հոգեբանության այլ բնագավառներում:
Ֆրոյդն արտահայտել
է այն
ենթադրությունը, որ որոշ
պաշտպանական մեխանիզմներ
ի հայտ
են գալիս
մարդու կյանքի
առաջին իսկ
վայրկյաններից. այդ միտքը
հետագայում ապացուցվել
է բազմաթիվ
հեղինակների և
էքսպերիմենտալ տվյալների միջոցով:
Այս ենթադրությունը
հետագայում ելակետ
է հանդիսացել
Ա. Ֆրոյդի
հետազոտությունների համար: Զ.
Ֆրոյդը փորձ
է կատարել
նաև ստեղծելու
պաշտպանության մետահոգեբանական մի տեսություն`
կախված հիվանդության
տեսակից:
Հիմնական
պաշտպանական մեխանիզմները
տարբերակվում են
համաձայն որոշակի
չափանիշների`
·
ներքին
կոնֆլիկտի վերամշակման
մակարդակի,
·
սուբյեկտի
կողմից իրականության
խեղաթյուրման մակարդակի,
·
որևէ մեխանիզմի
պահպանման համար
ծախսվող էներգիայի
մակարդակի,
·
ինֆանտիլության մակարդակի,
·
օգտագործվող պաշտպանական
մեխանիզմի հետևանքով
առաջացող հնարավոր
հոգեկան խանգարման
տիպի:
Գրականության
վերլուծությունը
ցույց տվեց, որ համաձայն
Ֆրոյդի և նրա
հետևորդների
բոլոր
պաշտպանական մեխանիզմների
համար ընդհանուր
և հիմնական
հատկանիշները հետևյալներն
են.
1.
անգիտակցական
են, այսինքն`
մարդը չի
գիտակցում իր
պաշտպանական վարքը
որոշակի օբյեկտի
կամ երևույթի
նկատմամբ,
2.
պաշտպանական մեխանիզմները
միշտ խեղաթյուրում,
կեղծում կամ
փոփոխում են
իրականությունը:
Վեյլանտն, իր
հերթին առանձնացնում
է պաշտպանական
մեխանիզմների 5 բնութագրեր.
1.
Պաշտպանությունը
համարվում է
աֆեկտների և
մղումների հիմնական
կարգավորիչ միջոց,
2.
Պաշտպանական
մեխանիզմներն անգիտակցական
են,
3.
Պաշտպանական մեխանիզմները
տարբեր են,
4.
Պաշտպանական
մեխանիզմները հաճախ
հոգեբուժական ախտանշանների
առկայության մասին
են խոսում,
սակայն դրանք
դինամիկ են
և փոխարկելի,
5.
Պաշտպանական մեխանիզմները
կարող են
ծառայել հարմարմանը, բայց
կարող են
լինել նաև
պաթոլոգիկ:
Հոգեբանական
պաշտպանության մեխանիզմներն ուղղված
են կարևորությունից
զրկելու և
դրանով իսկ
չեզոքացնելու հոգեբանական
տրավմատիկ պահերը:
Պաշտպանական
մեխանիզմներն, ըստ
էության, կարգավորիչ
մեխանիզմների մի
համակարգ են
կազմում, որը
նպաստում է
անձին սպառնացող
բացասական ապրումների
վերացմանը կամ
գոնե մինիմալիզացմանը:
Այդ ապրումները
հաճախ ուղեկցվում
են ներքին
կամ արտաքին
կոնֆլիկտներով, անհարմարավետության և տագնապի
զգացումներով: Պաշտպանական մեխանիզմներն
ուղղված են
անձի ինքնագնահատականի
ստաբիլության, Ես
պատկերի և
աշխարհի պատկերի
պահպանմանը, որին
կարելի է
հասնել հետևյալ
եղանակներով.
·
կոնֆլիկտային
ապրումների աղբյուրները
գիտակցությունից հեռացնելով,
·
կոնֆլիկտային
ապրումների տրանսֆորմացիա
այնպիսի կերպով,
որպեսզի կանխվի
կոնֆլիկտի առաջացումը:
Հոգեբանական
գրականությունում նկարագրված բազմաթիվ
հետազոտությունների արդյունքում, հետազոտողները
հանգել են
այն եզրակացության,
որ մարդն
օգտագործում է
այդ մեխանիզմերն
այն դեպքում,
երբ նրա
մոտ առաջանում
են բնազդային
մղումներ, որոնց
արտահայտումը սոցիալապես
անթույլատրելի է: Մղումները
հոգեվերլուծական տեսության սահմաններում
դիտարկվում են
որպես հոգեկան
ապարատի էլեմենտար
և բազային
տարրեր: Մղումները
«տեղակայված են» հոգեկանի և
մարմնի սահմանագծում`
հանդիսանալով ֆիզիկական
գործընթացների հոգեբանական ներկայացուցիչներ,
որոնք կապված
են օրգանիզմի
պահանջմունքների հետ:
Պաշտպանական
մեխանիզմները պաշտպանում
են նաև
գիտակցությունը հիասթափություններից և սպառնալիքներից:
Որոշ հոգեբանների
համոզմամբ պաշտպանական
մեխանիզմները հոգեկանի
նորմալ գործունեության
արդյունք են
և ուղղված
են ապահովելու
էգո-ամբողջականությունը:
Այն դեպքերում,
երբ էգոն
ի զորու
չէ հաղթահարել
տագնապն ու
վախը, այն
կիրառում է
յուրահատուկ մեխանիզմներ,
որոնք նպաստում
են մարդու
կողմից իրականության
ընկալման խեղաթյուրմանը:
Դրանք ձևավորվում
են վաղ
մանկական տարիքում,
նպաստում են
հոգեբանական հոմեոստատիկ
վիճակին և
գործառում են
անգիտակցական կամ
ենթագիտակցական հոգեբանական մակարդակներում:
Իրականում խոսքն
այս դեպքում
այլ բնույթի
հարմարողական գործընթացների,
հատկությունների և որակների
մասին է,
որոնք անձը
ձեռք է
բերում իր
սոցիալականացման ընթացքում: Երբ
մարդու ցանկությունները,
հետաքրքրությունները, պահանջմունքները չեն կարող
բավարարվել` չնայած
էական ջանքերի,
առաջանում է
հուզական լարվածության
վիճակ` սթրես
և ֆրուստրացիա:
Այս
թեմայով գրականության
վերլուծությունը
ցույց է տալիս,
որ Զ.
Ֆրոյդը, Ա. Ֆրոյդը,
Գ. Տարտը,
Վ. Մենինժերը,
Մ. Լիֆը
և այլք,
եկել են
այն եզրակացության,
որ հոգեբանական պաշտպանությունը
հնարավորություն է տալիս
գոնե ժամանակավոր
թեթևացնել և
անցկացնել լարվածությունը,
իսկ կոնկրետ
ապրումներում այնպես
խեղաթյուրել տեղի
ունեցողը, որպեսզի
չխախտվի անհատի`
իր մասին
ունեցած պատկերացումները:
Որպես պաշտպանություն
կարող է
հանդես գալ
հոգեկանի ինքնակարգավորվող
մեխանիզմը, որի
միջոցով թուլանում
է հուզական
լարվածությունը, տագնապը, անհարմարավետության
զգացումը և
պահպանվում է
ԵՍ-կերպարի
անհակասականությունը` օբյեկտիվ իրականությանը
անգիտակցորեն աղավաղված
գնահատակն տալու
միջոցով: Հոգեբանական պաշտպանություն առաջանում է այն դեպքում, երբ մարդը չի կարողանում ճիշտ գնահատել առաջացած անհարմարությունն ու դրա պատճառները ու, հետևաբար, չի կարողանում հաղթահարել այն:
Այսպիսով` հոգեբանական պաշտպանություն
առաջանում է
այն դեպքում,
երբ մարդը
չի կարողանում
ճիշտ գնահատել
առաջացած անհարմարությունն
ու դրա
պատճառները ու
հետևաբար չի
կարողանում հաղթահարել
այն: Բացի
այդ լարվածության
աճը հաճախ
ուղեկցվում է
նաև հուզկան
գրգռմամբ, որը
խանգարում է
ընտրության ռացիոնալ
գործընթացին:
Ըստ Ժ.
Լապլանշի և
Ժ. Պոնտալիսի, պաշտպանությունը
գործողությունների ամբողջություն է, որն
ուղղված է
չեզոքացնելու ցանկացած
փոփոխություն, որը
սպառնում է
կենսահոգեբանական անհատի ամբողջականությանն
ու կայունությանը:
Պաշտպանության գործընթացն իրականանում
է Ես-ի մեջ
շատ թե քիչ
ինտեգրված պաշտպանական
մեխանիզմների շնորհիվ:
Պաշտպանության և այն
իրականացնող Ես-ի միջև
գոյություն ունեն
բարդ կապեր:
Փաստացի`
1.
Ես-ն անձնական
տարածք է,
որը պետք
է պաշտպանվի
ցանկացած ներխուժումից:
2.
Ես-ը պատկերացումների
համախումբ է,
որը հակսում
է մեկ
այլ` անհամատեղելի
պատկերացումների համախմբի, որից
էլ առաջանում
է տհաճության
զգացում:
3.
Ես-ը պաշտպանության
նախաձեռնություն է:
Комментариев нет:
Отправить комментарий