Ներկայումս հոգեբանության և հոգեպրակտիկայի
առաջ կանգնած է մարդու հոգեկանի դիագնոստիկայի և հոգեշտկող ավելի նոր, արդյունավետ
և ադեկվատ մեթոդների որոնման խնդիրը: Նման մեթոդ է հանդիսանում պարը: Այսօր ավանդական
է համարվում պարի` որպես հույզերի արտահայտչամիջոցի, հոգեբանական լարվածության թոթափման,
հուզական վիճակի բարելավման, ստեղծագործական ակտիվության խթանման միջոցի կիրառումը:
Պարի` որպես խմբում հարաբերությունների դիագնոստիկայի և շտկման միջոցի, կիրառումը պահանջում
է հիմնավորում:
Ներկայումս գոյություն ունեն պարի մասին բավականին
հակասական պատկերացումներ: Գրեթե բոլոր հետազոտողները հանգում են նրան, որ պարը ռիթմիկ
շարժում է: Ռիթմը տարաբնույթ գործառույթներ է կատարում` ընդհուպ մոգական և տիեզերական:
Սակայն դրանից հետո, հետազոտողների մոտ դիտվում է տարակարծություն: Այսպես, նրանք ենթադրում
են, որ «պարի առաջացումը կրում է,ամենայն հավանականությամբ, սեռական բնույթ», և պարը
մեկնաբանում են որպես էրոտիզմի, սեռական էներգիայի մոտորային-ռիթմիկ դրսևորում: Այս
հայացքներին և պատկերացումներին են հարում նաև մարդկանց և կենդանիների գենետիկական կապի մասին պատկերացումները:
Սակայն ինչպես ցույց է տալիս Կրուտկինը, «մարդկային մարմնի շարժումնրեը միանգամից ձևավորվում
են որպես մարդկային, որևէ տեղ չենք կարողանա գտնել կենդանական շարժումների վերափոխումը
մարդկայինի»: Պարի մասին կենսաբանական տեսությունների չկայացվածությունը ներկայացված
է նաև Կորոլյովայի աշխատություններում:
Այսպիսով, պարը դիտելով որպես մարդկային ձեռքբերում,
որպես յուրահատուկ սոցիոմշակութային ֆենոմեն, գերմանացի գիտնական Կ. Բյուխերը, բազմաթիվ էթնոգրաֆիկ նյութերի հիման վրա
ապացուցում է, որ նախնադարյան մարդու ռիթմիկ պարային շարժումների աղբյուրը
աշխատանքային ռիթմիկ կառուցվածքն է: Պլեխանովը ևս ընդգծում է նախնադարյան պարերի և
այն ժամանակվա տեխնոլոգիական գործընթաների կապը, համաձայնելով, որ սիրային պարերը
չեն կարող բացատրվել այս տեսանկյունից, և, այնուամենայնիվ հանդիսանում են
«էլեմենտար ֆիզիոլագիական դրսևորում և շատ ընդհանրություններ ունեն մարդանման
կապիկների սիրային միմիկայի հետ»: Այս հայացքների հակակշիռն են Հեյզինգի
հայացքները, ըստ որոնց, պարը խաղի ավելի կատարյալ և մաքուր ձևն է: Սրա հետ չի
կարելի համաձայնել, քանի որ մարդկային զարգացման արդեն նախնական փուլերում պարը
էական նշանակություն ուներ հասարակության կյանքում: Ինչպես ցույց են տալիս
Կորոլյովայի հետազոտությունները, նախնադարյան պարը ոչ միայն ցեղի անդամների
նախատրամադրված հոգեհուզական լիցքաթափումն է, այլ նաև կուտակված փորձի պահպանման և
գալիք սերնդին փոխանցելու միջոց: Այն համարվում է նաև շրջակա իրականության և
ինքնաճանաչման միջոց, սեռերի միջև հաղորդակցման միջոց: Բացի այս ամենից, պարը ձեռք
է բերում նաև նշանային ֆունկցիա` դառնալով յուրահատուկ սոցիալական ցուցանիշ, այս
կամ այն տոհմի ներկայացուցիչ:
Արդեն վերին պալեոլիթի շրջանում, կապված աշխատանքի բաժանման հետ, ենթաբաժանվում է տղամարդկանց և կանանց համար նախատեսվածի, և այդ պարերի կատարման առանձնահատկություններն ուղղակիորեն կապվում են տղամարդկային կամ կանացի որակների հետ: Այսպիսով, պարը դառնում է մարդուն ինչպես սոցիալական, այնպես էլ անհատական բնութագրերի նշան:
Արդեն վերին պալեոլիթի շրջանում, կապված աշխատանքի բաժանման հետ, ենթաբաժանվում է տղամարդկանց և կանանց համար նախատեսվածի, և այդ պարերի կատարման առանձնահատկություններն ուղղակիորեն կապվում են տղամարդկային կամ կանացի որակների հետ: Այսպիսով, պարը դառնում է մարդուն ինչպես սոցիալական, այնպես էլ անհատական բնութագրերի նշան:
Այս միտքը առավել ցայտուն կերպով ներկայացված է հայտնի գերմանացի
գիտնական Կ. Զակսի աշխատություններում: Վերջինս պարի նկատմամաբ հոգեբանական
մոտեցման հիմնադիրն է: Ըստ նրա, «պարը կազմված չէ առանձին, բազմաբնույթ
շարժումներից, այլ շարժումներից, որոնք, նախ և առաջ, արտահայտում են անհատի ողջ
էությունը»:
Այսպիսով, հոգեբանական տեսանկյունից պարը տեքստ է, որը հասկացվում է որպես նշանների ամբողջություն, որոնք ունեն տարածա-ժամանակային կառուցվածք և տեղեկություն են պարունակում անձի բնավորության գծերի, վերաբերմունքների, վիճակների մասին: Հենց այս սկզբունքների վրա է կառուցված Ա. Դունկանի «նոր պարը», որը նրա կողմից բնորոշվում է որպես «շարժում, որը կատարյալ կերպով արտահայտում է տվյալ անհատական մարմինը, տվյալ անհատական հոգին»:
Այսպիսով, հոգեբանական տեսանկյունից պարը տեքստ է, որը հասկացվում է որպես նշանների ամբողջություն, որոնք ունեն տարածա-ժամանակային կառուցվածք և տեղեկություն են պարունակում անձի բնավորության գծերի, վերաբերմունքների, վիճակների մասին: Հենց այս սկզբունքների վրա է կառուցված Ա. Դունկանի «նոր պարը», որը նրա կողմից բնորոշվում է որպես «շարժում, որը կատարյալ կերպով արտահայտում է տվյալ անհատական մարմինը, տվյալ անհատական հոգին»:
Պարի վերաբերյալ կենսաբանական, սոցիո-մշակութային
և հոգեբանական մոտեցումներից բացի, գրականությունում կարելի է հանդիպել նաև պարի
տիեզերական իմաստի վերաբերյալ մոտեցումներ, որոնց համաձայն պարը «հատուկ բնույթի
շարժում է», որն արտահայտում է Տիեզերքի, Կյանքի ռիթմը:
Այսպիսով, կարելի է
գալ այն եզրակացության, որ պարը բարդ և բազմաստիճան ֆենոմեն է, որը կարելի է դիտել
միայն կենսաբանակն, հոգեբանական, սոցիոմշակութային և փիլիսոփայական ասպեկտների
ամբողջությունում: Ելնելով սրանից, պարը կարելի է բնորոշել որպես.
1. Ոչ վերբալ կատարսիսի
ձև: Այս տեսանկյունից պարը կատարում է մի շարք գործառույթներ.
·
Ճնշվող,
արտամղվող, այդ թվում՝ սոցիալապես անցանկալի հույզերի կատարսիսային ազատման,
·
Ավելցուկային
էներգիայի մոտոր-ռիթմիկ արտահայտման,
·
Որպես
առաջին երկուսի արդյունք՝ ինքնակարգավորման:
2. Մարդու ինքնաբուխ
շարժումներ, որոնք ունեն տարածական-ժամանակային կառուցվածք և արտահայտում են
կատարողի ամբողջ էությունը՝ նրա բնավորությունը, վիճակը, հարաբերությունները:
Այսպիսով՝ հոգեբանական
տեսանկյունից, պարը մարդու ինքնաբուխ ոչ վերբալ վարքի էլեմենտ և հաղորդակցման մեջ
ինտերպրիտացիայի գործընթացների խթանիչ մեխանիզմ է: Այդ համատեքստում պարը կատարում
է հետևյալ գործառույթները.
·
Զուգընկերոջ
ակտիվ հուզական վիճակի ցուցիչի,
·
Պարում
զուգընկերոջ կերպարի ստեղծման,
·
Զուգընկերների
միջև հարաբերությունների և դրանց փոփոխությունների ինդիկացիայի,
·
Կյանքի
և Համաշխարհային շարժման խորհրդանիշի:
Պարի վերաբերյալ
հոգեթերապևտիկ մոտեցումը հիմնված է պարի կենսաբանական և սոցիալ-հոգեբանական գործառույթների,
ինչպես նաև մարդկության զարգացման ընթացքում պարի դերի հասկացման վրա: Ինչ
վերաբերում է պարային թերապիային, ապա այն հոգեբանական գործընթաց է, որի ընթացքում
հատուկ վերապատրաստում անցած թերապևտը պարը կիրառում է որպես ինքնարտահայտման և ոչ
վերբալ հաղորդակցման ձև՝ անձի և հարաբերությունների համակարգի զարգացման նպատակ
Комментариев нет:
Отправить комментарий